Project

Van rapport tot pakkende brochure

Van rapport tot pakkende brochure

De vraag

Supermarkten bieden te veel ongezonde producten aan. Dat moet veranderen, maar supermarktondernemers weten vaak niet hoe zij de consument stimuleren om gezondere keuzes te maken.

Amsterdam UMC onderzocht daarom de inrichting van supermarkten en de opties voor laagdrempelige en ook commerciële aanpassingen, gericht op het maken van gezondere keuzes.

Hier kwam een bak aan bruikbare informatie uit, verzameld in een onderzoeksrapport. Met dit rapport klopten ze bij ons aan. De vraag aan ons: hoe brengen we dit leesbaar en pakkend over op de doelgroep?

Neem contact met ons op

Van rapport tot pakkende brochure

Samen met de klant doorgronden we de USP’s van het rapport. Wat laten we er uitspringen om de boodschap over te brengen?

Hier kwamen verschillende ontwerp conceptversies uit, met nét een andere insteek. Zo is concept 1 het niet geworden omdat de look and feel te veel op de consument richtte in plaats van de supermarktondernemer. Vervolgens is concept 2 het niet geworden omdat de illustratiestijl niet aansloot bij het zakelijke karakter van het rapportage.

Met het derde concept bereikten we wél het doel: de supermarktondernemer prikkelen. De insteek van het concept is daarom praktisch. Dankzij illustraties en tips haalt de ondernemer de belangrijkste informatie en de boodschap van het UMC hier gemakkelijk uit.

 

Ontwerp concept 1

Ontwerp concept 2

Ontwerp concept 3

Het neutrale kleurgebruik is een bewuste keuze zodat de brochure elke supermarktmanager aanspreekt. De basis is zakelijk blauw met een opvallende signaalkleur. De illustraties hebben meerdere functies: ze maken het document aantrekkelijker én tonen een voorbeeld van de aangedragen oplossingen.

Uitgelicht 1. Een passende slogan die aansluit bij de gedachtegang van een ondernemer.

Uitgelicht 2. De illustratie laat zien dat tijdens het onderzoek over informatie is nagedacht die voor de ondernemer direct praktisch toepasbaar is.

Uitgelicht 3. De boodschap maak direct duidelijk wat de ondernemer in de verdere brochure kan vinden.

Uitgelicht 4. Een duidelijk overzicht van producten die de ondernemer laten zien welke producten horen bij een gezondere keuze. In één oogopslag duidelijk en met praktische voorbeelden.

Uitgelicht 5. Op deze interactieve pagina springen de aandachtspunten en oplossingen eruit. Dit zijn immers de aanbevelingen die uit het onderzoek naar voren komen. Het stappenplan maken het voor de ondernemer nog gemakkelijker de informatie toe te passen.