Meer informatie

Grafisch ontwerper inhuren

Heb jij een professioneel ontwerp nodig? Wij zijn jouw thuis in grafisch ontwerp. Onze grafisch ontwerpers steken graag hun handen uit de mouwen om jouw klus te klaren. We maken een ontwerp dat niet alleen aanspreekt, maar ook jouw boodschap versterkt.

Of vraag een gratis adviesgesprek aan

Foto medewerkers

In het kort

Onze vormgevers zijn…

Concept ontwerp

Assertief

Wij komen proactief met ideeën en concepten die passen bij jou.

Wij schakelen snel

Flexibel

Wij starten snel en op en kunnen moeiteloos schakelen.

Neem contact op

Toegankelijk

Wij sparren laagdrempelig en luisteren goed naar wat je zoekt.

Van rapport tot pakkende brochure

Grafisch ontwerper inhuren

De voordelen

Het inhuren van een grafisch ontwerper biedt talloze voordelen voor zowel startende ondernemers als gevestigde bedrijven. Door een grafisch ontwerper in te schakelen, versterk je jouw merkidentiteit en geloofwaardigheid, zowel online (bijvoorbeeld op jouw marketingkanalen) als offline (bijvoorbeeld op een beurs).

Wij begrijpen

Jouw vraag

Onze grafisch ontwerpers hebben een diepgaand begrip van kleuren, typografie en compositie. Of je nu behoefte heeft aan een in het oog springende advertentie, een aantrekkelijke beursstand, een professioneel jaarverslag of een overtuigend tenderontwerp – wij brengen jouw visie tot leven en laten jouw merk opvallen.
Van platte tekst naar visueel pakkend geheel

Stap voor stap

Onze werkwijze

Neem contact op

Stap 1

Kennismaking
en offerte

Concept ontwerp

Stap 2

Brainstorm
en concept

Ontwerp presenteren

Stap 3

Presenteren
en feedback

Uitwerking ontwerp

Stap 4

Uitwerking
ontwerp

Oplevering

Stap 5

Oplevering
en drukwerk

Zet nu de eerste stap

Naar een persoonlijke oplossing voor jou!

Of vraag een gratis adviesgesprek aan.

De grafisch ontwerper: het creatieve brein achter grafische vormgeving

Een poster ontwerpen, een jaarverslag opmaken of een huisstijl creëren; grafisch ontwerpen lijkt op het eerste oog misschien simpeler dan het in werkelijkheid is. Een geslaagd en overtuigend grafisch ontwerp is geen willekeurige creatieve uitspatting die uitmondt in een combinatie van kleuren, vormen en tekst. Het is een vak. Het vereist zowel een technische als een artistieke visie, binnen de door de opdrachtgever gestelde richtlijnen. Maar wat is nu eigenlijk een grafisch ontwerp, waar bestaan de werkzaamheden van een grafisch ontwerper uit en op welke manier gaat een grafisch ontwerper aan de slag?

Wat is een grafisch ontwerp?

Om te weten te komen wat een grafisch ontwerper zoal doet, is het misschien handig om kort op te frissen wat een grafisch ontwerp ook alweer is. Dat is immers waar het werk van een grafisch ontwerper allemaal om draait! Een grafisch ontwerp zorgt ervoor dat er een continuïteit tussen tekstuele en grafische elementen ontstaat, die de boodschap of het doel – bijvoorbeeld activeren, informeren of overtuigen – van de tekst kracht bijzet. Een grafisch ontwerp is onlosmakelijk verbonden met de typografie en layout van een tekst of document. Afhankelijk van de boodschap of het doel, kan een grafisch ontwerp worden ingezet om deze nader uit te werken of te ondersteunen. Zo is het mogelijk de leesbaarheid, toegankelijkheid of aantrekkelijkheid van een tekst te vergroten, draagt het bij aan een professionele uitstraling, zorgt het voor afwisseling binnen een document en kan het de nieuwsgierigheid van de lezer prikkelen.

Welke vaardigheden heeft een grafisch ontwerper?

Een grafisch ontwerper werkt doorgaans aan opdrachten in dienst van een persoon of bedrijf. Dit betekent dat er conceptversies worden gemaakt aan de hand van de wensen van de klant, met de inachtneming van een bepaald financieel budget.

Binnen dit omvangrijke vakgebied is een grafisch ontwerper een creatieve duizendpoot. Dit is ook belangrijk: het werkveld van de grafisch ontwerper is zeer breed en daarnaast aan constante verandering onderhevig. Voor sommige grafisch ontwerpers hebben de digitale ontwikkelingen van de afgelopen jaren ervoor gezorgd dat zij zich in mindere mate bezighouden met het ontwerpen en realiseren van fysiek drukwerk, om zich vooral te focussen op het ontwerpen van social media posts, online advertenties en websites. Dit klinkt misschien als een logische ontwikkeling, maar zal echter lang niet voor iedere grafisch ontwerper gelden. Kortom: iedere opdracht is anders en de mogelijkheden binnen dit vak zijn eindeloos!

Hoe komt een grafisch ontwerp tot stand?

Een kerntaak binnen het grafisch ontwerpen is het sturen op het (communicatie)doel van de tekst, met behulp van grafische elementen. Hier gaat een enorm denkproces aan vooraf, dat later in dit artikel aan de orde zal komen. Voor nu is van belang dat de grafisch ontwerper uiteindelijk aan het werk zal gaan op basis van het gekozen product, het communicatiedoel én de essentie van de tekst om het uiteindelijke ontwerp te realiseren. Afhankelijk van het product dat grafisch vormgegeven moet worden, zijn er verschillende grafische elementen inzetbaar, zoals kleurgebruik, lettertypes, lettergrootte, illustraties, foto’s, kaders, vlakken en marges. De vormgeving van een website zal naar alle waarschijnlijkheid anders verlopen dan de vormgeving van promotiemateriaal voor op de beurs.

Een grafisch ontwerper is vaak creatief onderlegd en grafisch erg vaardig. Voor de vertaling van een idee naar een concreet beeld, een van de kernbezigheden binnen dit beroep, is daarnaast de essentiële kennis nodig van digitale, grafische ontwerp(hulp)middelen. Aangezien een grafisch ontwerp vooral is gericht op de visuele aankleding van een tekst of document, bestaan er verschillende programma’s met elk hun eigen voordelen. Zo is InDesign doorgaans het handigst om te gebruiken om een losse tekst om te zetten in een grafisch ontwerp. Daarnaast is Illustrator een geschikt programma voor illustraties en het tekenen van losse onderdelen. Ook kun je Photoshop gebruiken om foto’s te bewerken of verbeteren. Deze kun je vervolgens weer verwerken in een grafisch ontwerp.

Wat doet een grafisch ontwerpbureau?
Bij een grafisch ontwerpbureau draait alles om grafische vormgeving. Bij een grafisch bureau werken experts in het vormgeven van tekst en beeld. Aan het hoofd van een grafisch ontwerpbureau staat een Creative Director die leidinggeeft aan de grafisch vormgevers en ontwerpers die zich bezighouden met de daadwerkelijke vormgeving. Vaak is bij een grafisch ontwerpbureau ook een DTP’er in dienst. DTP is het digitaal verwerken en bewerken van documenten die bestemd zijn voor publicatie. De DTP’er is dus degene die het drukwerk voorbereid zonder de tekst inhoudelijk aan te passen.